شناسایی تغییراتی در مولکولهای موجود در خون که به پیش بینی زودهنگام دیابت نوع 1 کمک می کند

19سپتامبر 2019 - محققان مرکز علوم زیستی Turkuدر فنلاند، تغییراتی را در مولکولهای موجود در خون یافته اند که می تواند نشانه های جدیدی از دیابت نوع 1 باشند. این یافته های جدید ممکن است به درک پاتوژنز اولیه ی این بیماری کمک کند.

فنلاند بیشترین میزان ابتلا به دیابت نوع 1 را در کودکان زیر 15 سال دارد. همچنین شیوع جهانی دیابت نوع 1 در بین کودکان در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به طور مداوم در حال افزایش است.

با استفاده از پیشرفته ترین رویکرد متابولومیکی، محققان مرکز علوم زیستی تورکو، -واحد مشترکی از دانشگاه تورکو و دانشگاه Åbo Akademi- تغییراتی را در مولکولهای موجود در جریان خون، یعنی متابولیتها قبل از شروع خود ایمنی جزایر مشاهده کردند. این یافته ها می تواند پیامدهای مهمی در جستجوی نشانگرهای اولیه دیابت نوع 1 و درک پاتوژنز بیماری داشته باشد.

این مطالعه بخشی از مطالعه ی گسترده ی کوهورتDIPP فنلاند بود.

پیش بینی اولیه ی دیابت نوع 1 ممکن است عملی باشد

در تنظیمات پیش بالینی فعلی، "ظاهر شدن اتوآنتی بادی جزایر"، اولین سیگنال قابل تشخیصی است که نشان دهنده ی شروع بیماری خود ایمنی و خطر پیشرفت به سمت دیابت نوع 1 است. با این حال، اگرچه پس از مثبت شدن اتوآنتی بادی، ماهها تا سالها طول می کشد تا علایم بیماری بصورت بالینی نمود یابد، اما ممکن است این زمان، دیگر برای اجرای روشهای درمانی با هدف جلوگیری از پیشرفت بسوی دیابت، بسیار دیر باشد.

دکتر Orešič، رهبر گروه Turku Bioscience Centre Matej گفت: یافته های فعلی متکی بر متابولومیک ما نشان می دهد که پیش بینی اولیه ی دیابت نوع 1 ممکن است عملی باشد، و فرصتی طولانی برای اجرای مداخلات پیشگیرانه از این بیماری را در اختیار ما قرار دهد.

این گروه تحقیقاتی با همکاری پروفسورMikael Knip  از دانشگاه هلسینکی در تلاشند تا یافته های فعلی و قبلی خود را در یک مطالعه ی کوهورت گسترده تر و ناهمگن تر بررسی کنند.

دکتر Orešičمی گوید: هدف آتی ما ارائه ی بینشی جدید در مورد پاتوژنز بیماری دیابت نوع 1 از طریق درک بهتر نقش متابولیک و سیستم ایمنی است که می تواند یک پله ی مهم برای پیش بینی اولیه ی این بیماری و همچنین پیشگیری از آن باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-circulating-molecules-blood-stone-early.html